Lifestyle

Mijn opruimtips en tricks

“Een rommel in je huis is een rommel in je hoofd” is één van de wijze uitspraken van mijn moeder. Desalniettemin heeft ze gelijk. Vroeger hielp ze mij eens in de zoveel tijd om mijn kamer op te ruimen, ik had daar een vreselijke hekel aan want al mijn verborgen schatten kwamen dan aan het licht (lees: massa’s snoeppapiertjes). Toch heeft het wel meerwaarde denk ik want ik leerde om zelf mijn kamer opgeruimd te houden en daar pluk ik nu de vruchten van. 

Ik suggereer niet dat het geen rommel mag zijn in je huis, zeker niet zelfs. Ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Ik deel vandaag gewoon mijn tips over hoe ik een opgeruimd huis creëer én behoud! Deze vraag wordt mij namelijk vaak gesteld op Instagram, ik krijg de vraag of ik ga opruimen voor ik een foto maak… nee dat doe ik niet. Ik ben een heel opgeruimd type en ik heb het geluk dat mijn wederhelft dat ook is. Laten we beginnen met mijn tips:

Zorg dat al je spullen een vaste plek hebben:
Een tip die het zoveel makkelijker maakt om op te ruimen. Als alles in je huis een eigen plekje heeft dan kun je het ook gemakkelijk weer opruimen op dat desbetreffende plekje. Dus als je ergens iets vandaan haalt, zorg dan dat je het na gebruik ook weer daar terugzet. Heb je geen plek meer in huis voor bepaalde spullen? Zorg dan dat je iets verkoopt/doneert/weggeeft van spullen waar je niet meer blij van wordt zodat er weer ruimte is gemaakt voor iets nieuws. 

Ruim alles op voordat je naar bed gaat:
Nee ook niet dat ene beetje vaat laten staan, gewoon alles opbergen op de daarvoor bestemde plek zodat je huis weer strak is voor je gaat slapen. Van uitstel komt afstel en er is niks zo heerlijk als ’s ochtends wakker worden in een gladgestreken huis. 

Gebruik maken van mandjes:
Je kent het wel, al die kleine prullaria wat overal rondslingert. Als je net hebt opgeruimd staat het voor even netjes in de kast maar al snel ligt het weer door de hele kast heen en raakt het een zootje. Het antwoord hierop is: MAND! (Als je deze snapt… high five!) nee maar echt… mandjes zijn mijn beste vrienden. Ik stop alles wat klein is in mandjes en sorteer het daarmee gemakkelijk in lades. Resultaat: alles overzichtelijk bij elkaar en geen rondslingerende dingen. 

Zoek regelmatig je spullen uit:
Sommige mensen hebben een talent voor verzamelen (ik doe even alsof ik me niet aangesproken voel…) en al die dingen bij elkaar kunnen een hoop dingen worden. Mijn tip is dan ook: zoek regelmatig je spullen uit. Sorteer het in een deel waar je heel blij en gelukkig van wordt en een deel wat eigenlijk geen toegevoegde waarde meer heeft. Dat deel wat geen toegevoegde waarde meer heeft doe je as we speak dan weg he… die stop je niet terug in de kast ;). Spullen waarvan je niet meer wist dat je ze had hebben geen toegevoegde waarde en spullen waarvan je denkt ze misschien ooit nog nodig te hebben als Pasen en Pinksteren op één dag vallen ook niet. Zo heb je alleen maar spullen die echt van waarde voor jou zijn en voorkom je overvolle ontplofte kasten waarbij een Tsunami aan spullen je tegemoetkomt als je de deur opent. 

Stimuleer andere gezinsleden ook om op te ruimen:
Oké jonge kinderen even buiten beschouwing gelaten. Ik krijg ook regelmatig de opmerking dat het in ons huis niet meer netjes zou zijn als we kinderen zouden krijgen, en dan met name als die kinderen wat ouder zijn. Even los van dat ik vind dat kinderen lekker moeten kunnen spelen en rommel maken ga ik Liva ook echt aanleren hoe ze op moet ruimen. Spelenderwijs hoop ik dat het me gaat lukken (tegen die tijd verschijnt daar vast een blog over) om haar daarin te stimuleren want een bende gaat het hier niet worden, ik trek dat simpelweg niet in mijn bovenkamer. Af en toe heb ik of Wes het ook weleens hoor, dat we spullen laten liggen en denken: “dat doen we morgen wel”, gelukkig is er altijd één van ons beide die toch stimuleert om het gewoon even op te ruimen… het is immers een kleine moeite als je alles bijhoudt. 

Overzicht in je kasten:
Ik zorg ervoor dat alle spullen die in één lade zitten ook echt bij elkaar horen. Zo hoort wasmiddel niet bij etenswaren en een speelgoedauto niet in je servieskast. Door alle spullen overzichtelijk te rangschikken is het ook gemakkelijker om de kasten te vullen met de spullen die daarvoor bestemd zijn. 

Maak een schema met de wekelijkse schoonmaak taken:
Hier is het standaard de zaterdag of de zondag dat ik het hele huis schoonmaak. Op de zaterdag doe ik alles in één keer grondig. Stoffen, stofzuigen, dweilen, de badkamer, de keuken en de wc’s. De rest van de week hoef ik het dan alleen maar bij te houden en neemt het niet zoveel tijd in beslag. Als je het lastig vindt om te overzien wat je graag gedaan wilt hebben kun je een schema opstellen met welke taak je op welke dag gedaan wilt hebben. Enerzijds voelt het heerlijk om het hele huis dan aan de kant te hebben, maar het geeft ook een lekkere dopamine shot om de taken af te kunnen strepen van je schema haha! Overzicht is de key!

Conclusie:
Door alles bij te houden, elke dag een beetje te doen, het overzichtelijk te maken voor jezelf en alle spullen een eigen plekje te geven is een opgeruimd huis helemaal niet zo’n ver van je bed show en valt het best mee om dat te realiseren. Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt en je met een gelukkig gevoel je huis rondkijkt. Nogmaals wil ik benadrukken dat deze aanpak voor mij werkt maar dat er ook zeker andere mogelijkheden zijn om een opgeruimde omgeving te creëren. Er is geen goed of fout als je maar gelukkig bent met wat je doet!

Hebben jullie nog andere opruimtips?

Liefs Nanda

4 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *